Joga Hormonalna

(Terapia Jogą Hormonalną dla kobiet

wg Dinah Rodrigues)

Joga Hormonalna (HYT) została stworzona przez  Dinah Rodrigues, która obecnie ma 92 lata i nadal, organizując warsztaty,  osobiście uczy swojej metody kobiet z całego świata. Nadal jest w świetnej formie, a nastawienia do życia mogłaby jej pozazdrościć niejedna dwudziestolatka. Dinah stworzyła jogę hormonalną współpracując z lekarzami, psychoterapeutami i innymi specjalistami ze świata jogi.  

Jest to naturalna, oparta o jogę terapia, przy pomocy której można wznowić produkcję żeńskich hormonów.

 

"Dzięki wewnętrznemu masażowi (za pomocą specjalnych asan), intensywnym technikom oddechowym oraz skierowaniu indywidualnej energii życia do organów odpowiedzialnych za produkowanie hormonów, joga hormonalna pozwala wznowić lub zintensyfikować wytwarzanie hormonów, utrzymać dobry stan zdrowia, poprawić kondycję i uśmierzyć wiele przykrych dolegliwości" – twierdzi Dinah Rodrigues.

 

Badania potwierdziły, że joga hormonalna stabilizuje poziom hormonów w organizmie i eliminuje symptomy nierównowagi hormonalnej.

Joga hormonalna jest dla Ciebie, jeśli:

  • jesteś kobietą 35+ ( jako działanie prewencyjne).

  • jesteś poniżej 35 lat i odczuwasz symptomy związane z nierównowagą hormonalną) 

  • przechodzisz wczesną menopauzę

  • masz problemy z miesiączką (nieregularne, bolesne, obfite, brak miesiączki)

  • dokucza Ci PMS

  • chorujesz na zespół policystycznych jajników

  • masz problemy z zajściem w ciążę 

  • planujesz ciążę (joga hormonalna doskonale przygotowuje ciało do ciąży)

  • masz niskie libido

  • masz niedoczynność tarczycy

  • sporo się stresujesz

  • dokucza Ci bezsenność 

  • cierpisz na migreny

  • wypadają Ci włosy i masz problemy z cerą

  • czujesz się przemęczona

Joga Hormonalna to:

Dynamiczna joga

Ćwiczenia są proste, a rezultaty pojawiają się szybko 

Rezultaty

Rezultatem jest zwiększenie poziom hormonów i zmniejszenie symptomów nierównowagi hormonalnej (dotyczy to nie tylko okresu menopauzy, ale też PMS (która z nas go nie ma? ;)), policystycznych jajników, niedoczynności tarczycy, trudności w zajściu w ciążę czy zaburzeń miesiączkowania ). Regularność wykonywania ćwiczeń ma tu ogromnie znaczenie

Różnica między Hatha-Yoga i Joga Hormonalną

Hatha Yoga praktykujemy, żeby utrzymać dobre zdrowie. To połączenie asan, pranayamu (ćwiczenia oddechowe), ze świadomością ciała i relaksem. Joga hormonalna jest terapeutyczną formą jogi. Asany są dużo bardziej dynamiczne, a pranajamy dużo silniejsze (masaż i aktywowania gruczołów dokrewnych).

Joga hormonalna korzysta też z Tybetańskich Technik Energetycznych,

żeby jeszcze bardziej wzmocnić pozytywne rezultaty.  

Techniki, z których korzystamy

 

a) statyczne i dynamiczne asany

b) energetyzujące i uspokajające pranayamy

c) mudry-bandhy-mantry

d) Tybetańskie Techniki Energetyczne 

e) Ćwiczenia odprężające i joga nidra

Medytacja Mudra
Statua Buddy
Praktyka Joga prenatalna
Joga na dachu
Joga w domu

Jeśli nigdy wcześniej nie ćwiczyłaś jogi, nie martw się :)

Żeby ćwiczyć jogę hormonalną nie musisz mieć żadnego wcześniejszego doświadczenia z jogą, ani innym sportem. Wystarczy, że… zaczniesz i będziesz systematyczna. Jak tylko nauczysz się wszystkich ćwiczeń, nie powinny Ci one zająć dużo więcej, niż 30 minut, więc z łatwością wkomponujesz je w nawet najbardziej zapracowany dzień.

 

Rekomendowane jest ćwiczenie  3-4 razy w tygodniu, wtedy rezultaty będą lepsze i szybsze. Technika stworzona przez Dinah daje szybkie rezultaty (kobiety zauważają pozytywne rezultaty już po 30 dniach regularnych ćwiczeń) 

Leczniczy cel jogi hormonalnej:

Joga hormonalna (jak i inne rodzaje rodzaje jogi) obejmuje cały organizm i oddziałuje na różnych płaszczyznach:

 

Działanie na płaszczyźnie fizycznej:

  • Wzmocnienie mięśni

  • Korekcja postawy

  • Poprawa elastyczności,

  • Modelowanie ciała,

  • Wzmacnianie kości

Działanie na płaszczyźnie fizjologicznej:

  • Pobudzanie produkcji hormonów,

  • Minimalizowanie objawów zaburzeń hormonalnych (m. In na skutek menopauzy),

  • Zapobieganie chorobom spowodowanym brakiem hormonów

  • Harmonizowanie funkcji całego organizmu

 

Działanie na płaszczyźnie psychicznej:

  • Zwalczanie stresu, depresji, bezsenności, itp

 

Działanie na płaszczyźnie energetycznej:

  • Rozbudzanie energii własnej (czakry)

  • Polepszenie absorbowania i rozprowadzania prany

  • Ożywianie organów odpowiedzialnych za produkcję hormonów

  • Poprawa kondycji i dobrego samopoczucia

Przeciwwskazania:

  • Ciąża

  • Zaawansowana endometrioza

  • Hormono zależny nowotwór piersi (w przypadku nowotworu, który nie jest hormonozależny, konieczna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem)

  • Zaburzenia psychiczne

 

Kiedy zachować ostrożność? (koniecznie przed zajęciami poinformować o tym instruktorkę):

 

  • Po operacji raka piersi (jeśli nie był hormonozależny)

  • Po przebytaj histerektomii

  • Po każdej innej operacji

  • Mięśniaki (w przypadku dużych torbieli konieczna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem, bo waz ze wzrostem estrogenu mięśniaki mogą rosnąć

  • Delikatna endometrioza

  • Operacje serca

  • Zapalenie wyrostka 

  • Choroby serca

  • Zaawansowana osteoporoza

  • Wypadniety dysk

  • Problemy z błędnikiem

  • Niezdiagnozowane bóle brzucha

  • Nadczynność tarczycy (konieczność pominięcia ćwiczeń aktywizujacych tarczycę)

  • nadciśnienie

 

W razie jakichkolwiek wątpliwości skonsultuj się z lekarzem.

 

Jeśli którykolwiek z powyższych punktów Cię dotyczy (lub jeśli masz inne dolegliwości)  przed przyjściem na jogę hormonalną skonsultuj się z lekarzem i instruktorką.

 

Przed rozpoczęciem zajęć poproszę Cię o wypełnienie formularza dotyczącego Twojego stanu zdrowia.

Statua Buddy